? Grafiske brukergrensesnitt ( GUI ) utviklet seg fra behovet for å gjøre læring og bruk av dataprogrammer enklere, spesielt for folk med litt teknisk trening. GUI -programvaren bruker enheter som mus og styrekuler på konsert med en videoskjerm å gi brukerne en eksplisitt liste over funksjoner og muligheter . Læring første GUI program tar tid , men konsistens blant mange programmer gjør påfølgende programvare enklere å mestre. CLI
Før GUI , jobbet dataprogrammer med kommandolinje -grensesnitt ( Clis ) . Brukere som skrives kommandoer som tekst , sammen med ulike parametere , deretter trykket på " Enter"-tasten for å starte en handling . Ved hjelp av en datamaskin ment å ha et lite bibliotek av bøker , hver beskriver syntaks og bruk av ulike kommandoer. Hvert program hadde sin egen måte å arbeide ; liten innsats gikk mot å fremme konsistens mellom applikasjoner
GUI Elements
En GUI organiserer et program funksjoner og muligheter med grafiske elementer og . tilsvarende handlinger utført ved hjelp av en mus eller berøringsskjerm . Å fylle ut et skjema, for eksempel , skriver du inn tekst i et sett med bokser . Hver boks fungerer på samme : du klikker inni den og type. Tekst fyller én linje og automatisk flytter seg til neste . Hvis du må velge mellom ulike alternativer , viser et program et sett av radioknapper eller avmerkingsbokser . Hver knapp eller boksen har en etikett som definerer det . GUI har mange ulike elementer , inkludert pull- eller drop- down menyer , rullefelt og dialogbokser , for å administrere programmet funksjoner .
Mus og skjerm
en GUI er et dynamisk miljø kontrollert av museklikk. Musens handling avhenger av markøren , et lite grafisk symbol som beveger seg over skjermen når du flytter musen. Datamaskinen overvåker konstant markøren posisjon og status for museknappene , så klikke på en skjerm element ber programmet til å utføre en handling.
Konsistens
lære et GUI for første gang tar flere dager , men etter at du gjør denne investeringen , lære hver nye program blir enklere. En GUI håndhever standard måter å gjøre ting på en datamaskin , så åpner filer, utskrift og mange andre vanlige handlinger er gjort på samme måte . Du kan tenke på det som å kjøre forskjellige biler : du vet rattet er foran deg , er gasspedalen til høyre og bremsen er på venstre side . For dataprogrammer, betyr dette konsistensen du bruke mindre tid på å studere manualer og mer tid faktisk bruker programmene .
Bilder Explicit Funksjoner
Ideelt presenterer en GUI alle sine funksjoner klart og i en godt organisert måte . Du ser alle valgene i programvinduet , og alle menyvalg er ett eller to museklikk unna. Hver grafisk knapp og tekstelement har en etikett som beskriver hva den gjør. Som ny bruker , hvis du ikke er sikker på om forskjellige program funksjoner , kan du gjøre kvalifiserte gjetninger og utforske programvarens funksjoner .