Sammen med funksjonaliteten til moderne programvare ofte kommer en spesielt bratt og skremmende læringskurve . Søknader ofte gå ubrukt av de som trenger dem mest fordi de krever kunnskap om komplekse tekniske sjargong og visse ferdigheter som kan være fremmed for de som har liten erfaring med datamaskiner. En viktig ferdighet for amatører feilsøkingen er altså ikke bare å vite hvordan å lage programvare jobber du , men også vite hvordan man skal lære folk å gjøre programvaren fungerer for seg selv . Instruksjoner
lære grunnleggende
en
Lag et læringsrom som er behagelig for både deg og din student. Sørg for at dere begge kan se skjermen tydelig og har tilgang til tastatur og mus .
2
starte fra begynnelsen og bruke en blank mal for hva du prøver å lære .
3
Begynn instruksjon med den grunnleggende kunnskap som vil lette utviklingen av flere ekspert evner . Mange typer programvare , slik som tekstbehandling , foto retusjering og film -making programmer, har rudimentære oppgaver som, når lært , gjør mer avanserte ferdigheter enklere å forstå. Teach
4
bredere konsepter i motsetning til spesifikke prosesser slik at studenten kan delta i oppkjøp av mer avanserte ferdigheter , snarere enn å lære å papegøye ting som de ikke fundamentalt forstå.
Tegning Analogies
5
Gjør analogier , når det er mulig , som bro over gapet mellom den virkelige verden og den eksisterende kunnskapen din student besitter , og den nye tekniske grensesnitt som du prøver å undervise.
6
Husk at en av mest utfordrende hindringer for instruksjon av datamaskinen oppgaver , spesielt i eldre elever og de med liten erfaring med dem , er at programvare og tekniske apparater til datamaskinen representerer helt nye måter å samhandle med verden .
7 < p> trekke paralleller mellom likheter iboende til tekstbehandling og faktisk skrive , hvordan musen kan betraktes som en forlengelse av fingeren , og hvordan fillagring er sammenlignes med at en faktisk arkivskap.
tilrettelegging videre læring
8
Fortsett med mål om å gjøre studenten i stand til og interessert i å lære på egenhånd. Mest programvare er kraftig i den grad at alle dens funksjoner ikke kan læres direkte.
9
Ha et overordnet mål , da, endowing din student med evne og vilje til å navigere programvaren og videreutvikle sine ferdigheter på en måte som vil lette problemløsning når du ikke er der .
10
Gjør din student med hvordan du får tilgang programmets Hjelp indekser, inkludert opplæring og andre ressurser som for eksempel elektroniske nettsteder . Sørg for at omfanget av deres læring ikke er begrenset til de oppgavene som du har lært .
Forståelse Vanskeligheter
11
Vær tålmodig . Det kan være utfordrende for de som har vokst opp med datamaskiner å forstå hvordan skremmende ny programvare er for dem som ikke (ennå ) er utstyrt med evnen til å engasjere seg med romanen teknologiske oppgaver.
12
ikke anta at enkle ideer eller konsepter er faktisk så enkelt som de kan vises .
13
Spør eleven til å stille spørsmål til sine egne. Kontroller at du prøver å fylle hullene i deres forståelse .