Kommunikasjon
* E-post:Lar brukere sende og motta meldinger, bilder og filer over et nettverk.
* Sosiale medier:Lar brukere komme i kontakt med venner og familie, dele informasjon og legge ut oppdateringer.
* Videokonferanser:Lar brukere kommunisere med hverandre i sanntid over internett.
Informasjon og forskning
* Nettsurfing:Lar brukere få tilgang til informasjon fra nettsteder på internett.
* Online databaser:Gir brukere tilgang til informasjon fra en rekke kilder, for eksempel biblioteker, museer og offentlige etater.
* Forskningsverktøy:Lar brukere finne og organisere informasjon for forskningsprosjekter.
Utdanning og opplæring
* Nettkurs:Lar brukere ta kurs og lære nye ferdigheter på nettet.
* Veiledninger og demonstrasjoner:Lar brukere lære ny programvare eller teknikker ved å se videoer eller lese trinnvise instruksjoner.
* Simuleringer og virtuell virkelighet:Lar brukere oppleve scenarier i den virkelige verden uten å måtte være der.
Underholdning og spill
* Gaming:Lar brukere spille videospill på datamaskinen.
* Musikk og filmer:Lar brukere lytte til musikk og se filmer på datamaskinen.
* Strømmetjenester:Lar brukere se TV-serier og filmer på nettet.
Produktivitet
* Tekstbehandling:Lar brukere opprette og redigere dokumenter.
* Regneark:Lar brukere opprette og redigere regneark.
* Presentasjoner:Lar brukere lage og redigere presentasjoner.
* Prosjektledelse:Lar brukere planlegge og administrere prosjekter.
Grafik og design
* Bilderedigering:Lar brukere redigere og forbedre bilder.
* Videoredigering:Lar brukere redigere og lage videoer.
* Grafisk design:Lar brukere lage grafikk og illustrasjoner.
Vitenskap og ingeniørfag
* Dataanalyse:Lar brukere analysere og visualisere data.
* Simuleringer:Lar brukere modellere og simulere virkelige scenarier.
* Robotikk:Lar brukere bygge og programmere roboter.
Kunstig intelligens
* Maskinlæring:Lar brukere trene datamaskiner til å lære av data.
* Naturlig språkbehandling:Lar brukere samhandle med datamaskiner ved hjelp av naturlig språk.
* Datasyn:Lar brukere behandle og analysere bilder og videoer.
Tingenes internett
* Hjemmeautomatisering:Lar brukere kontrollere smartenheter i hjemmene sine, for eksempel lys, termostater og sikkerhetskameraer.
* Wearables:Lar brukere spore fitness, helse og plassering.
* Smarte byer:Lar brukere samhandle med byens infrastruktur, for eksempel trafikklys og offentlig transport.
Blokkjede
* Kryptovaluta:Lar brukere kjøpe, selge og handle kryptovalutaer.
* Desentraliserte applikasjoner:Lar brukere samhandle med applikasjoner som ikke er kontrollert av en enkelt enhet.
* Smarte kontrakter:Lar brukere opprette kontrakter som utføres automatisk når visse betingelser er oppfylt.
Sybersikkerhet
* Antivirusprogramvare:Beskytter datamaskiner mot virus, skadelig programvare og andre trusler.
* Brannmurer:Beskytter datamaskiner mot uautorisert tilgang.
* Kryptering:Beskytter data fra å bli fanget opp og lest.
Og mange flere!