Her er 15 eksempler på interaksjon mellom mennesker og datamaskiner:
1. Berøringsskjermenheter: Smarttelefoner, nettbrett og minibanker bruker alle berøringsskjermer som primære inndataenheter. Brukere kan samhandle med disse enhetene ved å berøre skjermen med fingrene.
2. Grafiske brukergrensesnitt (GUIer): GUIer brukes på de fleste datamaskiner og bærbare datamaskiner. De gir en grafisk representasjon av brukergrensesnittet, noe som gjør det enklere for brukere å samhandle med datamaskinen.
3. Virtual reality (VR) headset: VR-headset fordyper brukere i et fullstendig virtuelt miljø. Brukere kan samhandle med det virtuelle miljøet ved hjelp av håndkontrollere eller kroppssporing.
4. Augmented reality (AR)-enheter: AR-enheter legger digital informasjon over i den virkelige verden. Brukere kan samhandle med den digitale informasjonen ved hjelp av håndbevegelser eller talekommandoer.
5. Talegjenkjenningsprogramvare: Programvare for talegjenkjenning lar brukere kontrollere datamaskiner eller andre enheter ved å bruke stemmene sine.
6. Programvare for bevegelsesgjenkjenning: Programvare for bevegelsesgjenkjenning lar brukere kontrollere datamaskiner eller andre enheter ved hjelp av håndbevegelser.
7. Eye-tracking-programvare: Øyesporingsprogramvare sporer bevegelsen til brukerens øyne. Dette kan brukes til å kontrollere datamaskiner eller andre enheter, eller for å studere brukeratferd.
8. Hjerne-datamaskin-grensesnitt (BCI-er): BCI-er lar brukere kommunisere direkte med datamaskiner ved å bruke hjernens signaler. Denne teknologien er fortsatt i en tidlig fase, men den har potensial til å revolusjonere måten vi samhandler med datamaskiner på.
9. Adaptive brukergrensesnitt: Adaptive brukergrensesnitt justerer layout og innhold basert på brukerens behov. Dette kan være nyttig for brukere med funksjonshemminger eller for brukere som bruker en datamaskin i et ukjent miljø.
10. Intelligente agenter: Intelligente agenter er programvare som kan opptre autonomt på brukerens vegne. Dette kan være nyttig for oppgaver som å planlegge avtaler eller bestille produkter på nett.
11. Samtaleagenter (chatbots): Chatbots er dataprogrammer som kan simulere samtale med menneskelige brukere. Denne teknologien brukes i kundeservice og andre applikasjoner.
12. Digitale assistenter (f.eks. Siri, Alexa): Digitale assistenter er programvare som kan utføre oppgaver for brukeren, som å stille inn alarmer, spille musikk eller sende meldinger.
13. Haptiske enheter: Haptiske enheter gir taktil tilbakemelding til brukeren. Dette kan brukes til å simulere følelsen av å berøre et objekt eller for å skape en mer oppslukende opplevelse i et virtuelt eller utvidet virkelighetsmiljø.
14. Bærbare enheter (f.eks. smartklokker, treningssporere): Bærbare enheter er elektroniske enheter som bæres på kroppen. De kan brukes til å spore brukeraktivitet, gi varsler og kontrollere andre enheter.
15. Biometriske sensorer: Biometriske sensorer brukes til å måle fysiske egenskaper til brukeren, som fingeravtrykk, iris eller stemme. Denne teknologien brukes for sikkerhetsformål og for å identifisere brukere.