Mens datamaskiner kommer i alle former og størrelser, deler de alle noen få grunnleggende aspekter:
1. Maskinvare:
* sentral prosesseringsenhet (CPU): Datamaskinens "hjerne", ansvarlig for behandlingsinstruksjoner.
* minne (RAM): Kortsiktig lagring for data og instruksjoner som brukes aktivt av CPU.
* lagring: Langsiktig lagring for data og programmer, som harddisk, SSD-er eller flashminne.
* Inngangsenheter: La brukere samhandle med datamaskinen, for eksempel tastaturer, mus, berøringsskjerm og kameraer.
* Utgangsenheter: Vis informasjon fra datamaskinen, for eksempel skjermer, høyttalere og skrivere.
2. Programvare:
* operativsystem (OS): Administrerer maskinvaren og gir et brukergrensesnitt for å samhandle med datamaskinen. Eksempler:Windows, MacOS, Linux.
* applikasjoner: Programmer designet for spesifikke oppgaver, for eksempel tekstbehandling, nettlesing og spill.
3. Data:
* biter og byte: Datamaskiner lagrer og behandler informasjon i form av binære sifre (biter) og grupper av biter (byte).
* Instruksjoner: Dataprogrammer er sekvenser av instruksjoner som forteller CPU hva de skal gjøre.
4. Behandling:
* inngang, prosessering, utgang: Datamaskiner følger en grunnleggende syklus med å ta innspill, behandle den og generere utgang.
* logikk og aritmetikk: CPUer utfører logiske operasjoner (sammenligning, avgjørelse) og aritmetiske beregninger.
5. Kommunikasjon:
* Nettverk: Datamaskiner kan kommunisere med hverandre over nettverk, noe som gir mulighet for deling og samarbeid.
* periferiutstyr: Koble til eksterne enheter, for eksempel skrivere, skannere og eksterne stasjoner.
6. Arkitektur:
* von Neumann Architecture: En vanlig arkitektur der instruksjoner og data lagres i samme minneområde.
* Instruksjonssett arkitektur (ISA): Definerer settet med instruksjoner som en CPU kan utføre.
Dette er de grunnleggende byggesteinene som utgjør alle datamaskiner, uavhengig av størrelse, formål eller kompleksitet.