Du snakker om
instruksjoner som utgjør et
-program . Her er et sammenbrudd:
1. Instruksjoner er de grunnleggende enhetene:
* Se for deg en datamaskin som en veldig rask, men veldig bokstavelig, etterfølger. Den kan bare forstå veldig spesifikke instruksjoner. Disse instruksjonene er som små kommandoer, og ber datamaskinen gjøre veldig grunnleggende ting, for eksempel:
* Legg til to tall.
* Lagre en verdi i minnet.
* Sammenlign to verdier.
* Flytt data fra et sted til et annet.
* Hopp til en annen del av programmet.
2. Programmer er samlinger av instruksjoner:
* Et program er som en oppskrift, med en serie trinn (instruksjoner) som datamaskinen må følge for å utføre en oppgave. Disse oppgavene kan være alt fra enkle beregninger til komplekse simuleringer, fra å spille spill til kontrollerende maskiner.
3. Programmeringsspråk gir en bro:
* Mennesker skriver ikke programmer på datamaskinens morsmål (maskinkode, som bare er en haug med dem og nuller). I stedet bruker vi programmeringsspråk som Python, JavaScript, C ++, Java og mange andre. Disse språkene gir en mer menneskelig lesbar måte å uttrykke instruksjonene våre på.
* A kompilator eller tolk fungerer som en oversetter, tar koden vår skrevet på et programmeringsspråk og konverterer den til maskinkoden som datamaskinen forstår.
Eksempel:
La oss si at du vil skrive et program som beregner området til et rektangel. Slik kan det se ut i Python:
`` python
Få lengde og bredde fra brukeren
lengde =float (input ("Angi lengden:"))
Bredde =Float (input ("Gå inn i bredden:"))
Beregn området
område =lengde * bredde
Skriv ut resultatet
trykk ("Rektangelområdet er:", område)
`` `
Dette enkle programmet inneholder flere instruksjoner:
* `input ()` - ber datamaskinen be brukeren om input.
* `float ()` - konverterer inngangen fra en streng til et tall.
* `*` - utfører multiplikasjon.
* `print ()` - Viser resultatet på skjermen.
nøkkelpunkter å huske:
* instruksjoner er spesifikke og sekvensielle: Datamaskinen utfører instruksjoner én om gangen, i den rekkefølgen de får.
* programmeringsspråk er som byggesteiner: De gir verktøy og strukturer for å kombinere instruksjoner i mer komplekse programmer.
* datamaskiner er bokstavelige følgere: De gjør akkurat det instruksjonene forteller dem å gjøre. Hvis instruksjonene er gale, vil ikke programmet fungere som forventet.
Gi meg beskjed hvis du vil utforske noen av disse konseptene videre!