Mangel på markedsandel:
Sammenlignet med Windows som dominerer markedet for stasjonære operativsystemer, har Mac OS X en lav markedsandel, noe som gjør det mindre attraktivt for spillutviklere å investere tid og ressurser i å utvikle spill spesielt for Mac.
Tekniske utfordringer:
På grunn av Mac-plattformens lukkede natur og visse maskinvarebegrensninger, kan portering av spill fra andre operativsystemer til Mac OS X være teknisk utfordrende og tidkrevende.
Begrenset støtte:
I motsetning til Windows mangler Mac DirectX, et mye brukt grafikk- og multimedia-API. Mens det finnes alternativer som OpenGL og Vulkan, er mange spillutviklere mer kjent med DirectX, noe som fører til en preferanse for utvikling for Windows.
Mangel på utviklerverktøy og ressurser:
Sammenlignet med Windows er det færre utviklerverktøy, biblioteker og ressurser lett tilgjengelig for Mac OS X-spillutvikling. Dette kan gjøre det mer utfordrende for spillutviklere å lage spill for plattformen.
Fokuser på andre plattformer:
Spillutviklingsselskaper prioriterer ofte utvikling for mer utbredte plattformer som Windows og konsoller på grunn av det større potensielle publikummet og inntektene.