Inngangs- og utgangsenheter:broen mellom deg og datamaskinen din
Datamaskiner er utrolige verktøy, men de trenger en måte å kommunisere med oss mennesker! Det er der inngangs- og utgangsenheter kommer inn. De fungerer som broen mellom den digitale verden inne i datamaskinen og den fysiske verdenen vi lever i.
Inngangsenheter: Dette er som "sansene" på datamaskinen, slik at du kan mate IT -informasjon og instruksjoner:
Vanlige eksempler:
* tastatur: Skrive bokstaver, tall og symboler.
* mus: Flytte markøren, velge og samhandle med objekter på skjermen.
* mikrofon: Å legge inn lyd, som for taleanrop eller spille inn musikk.
* webkamera: Fanger video og stillbilder.
* berøringsskjerm: Samhandle direkte med displayet ved hjelp av fingrene eller en pekepenn.
* skanner: Konvertere fysiske dokumenter eller bilder til digitale filer.
* gamepad/joystick: Kontrollere videospill og simuleringer.
mindre vanlige, men kule eksempler:
* grafikkbrett: Tegne og designe direkte på en trykkfølsom overflate.
* MIDI -tastatur: Å legge inn musikalske notater og kontrollere digitale instrumenter.
* Eye Tracker: Sporing av øyebevegelser for å kontrollere markøren eller samhandle med programvare.
* Biometriske sensorer: Fingeravtrykkskannere, kameraer for ansiktsgjenkjenning og andre enheter som identifiserer deg basert på unike biologiske egenskaper.
Utgangsenheter: Dette er datamaskinens "stemme" og "kropp", slik at den kan presentere informasjon og resultater tilbake til deg:
Vanlige eksempler:
* Monitor/Display: Viser tekst, bilder, videoer og alt annet du ser på skjermen.
* høyttalere: Å sende ut lyd, som musikk, lydeffekter og stemmer.
* skriver: Lage fysiske kopier av digitale dokumenter og bilder.
* Hodetelefoner: Gir en privat lydutgang direkte til ørene.
* projektor: Viser bilder eller videoer på en større overflate som en vegg eller skjerm.
mindre vanlige, men kule eksempler:
* 3D -skriver: Lage fysiske gjenstander fra digitale design.
* Braille -skjerm: Utgang av tekst som hevede prikker som kan leses ved berøring.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktil tilbakemelding, som vibrasjoner eller motstand, for å simulere fysiske sensasjoner.
* aktuatorer: Motorer og andre enheter som kontrollerer fysisk bevegelse, som i roboter og andre automatiserte systemer.
i et nøtteskall:
* input =du forteller datamaskinen.
* output =datamaskinen forteller deg.
Inngangs- og utgangsenheter fungerer sammen for å gjøre datamaskiner nyttige og tilgjengelige verktøy for kommunikasjon, skapelse, underholdning og mye mer!