Inngangsenheter:
Inngangsenheter er verktøyene som lar deg kommunisere med datamaskinen din. De tar informasjon fra den virkelige verden og oversetter den til et format datamaskinen kan forstå. Noen vanlige eksempler inkluderer:
tastatur: Den vanligste inngangsenheten, som brukes til å skrive tekst, tall og symboler.
mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen, velge elementer og samhandle med grafiske elementer.
Touchpad: I likhet med en mus, men integrert i en bærbar PC eller tablett.
berøringsskjerm: En overflate som reagerer på berøring, noe som gir direkte interaksjon med skjermen.
skanner: Fanger bilder eller dokumenter og konverterer dem til digitale filer.
mikrofon: Fanger lyd og konverterer den til digitale lydsignaler.
webkamera: Fanger opp video og bilder og overfører dem til en datamaskin eller nettverk.
gamepad: En kontroller som brukes til å spille videospill.
joystick: En spak som brukes til å kontrollere bevegelse i spill og simuleringer.
Digital penn: En pekepenn som brukes til å skrive og tegne på berøringsskjermer.
strekkodeleser: Skanner strekkoder og konverterer dem til lesbare data.
Biometriske skannere: Fang unike biologiske data som fingeravtrykk, iris -skanninger eller ansiktsgjenkjenning.
Utgangsenheter:
Utgangsenheter er verktøyene som lar datamaskinen kommunisere med deg. De tar informasjon fra datamaskinen og presenterer den i et format du kan forstå. Noen vanlige eksempler inkluderer:
Monitor: Viser bilder, tekst og videoer.
skriver: Oppretter papirkopier av dokumenter, bilder og andre data.
høyttalere: Produsere lyd fra datamaskinen.
Hodetelefoner: Produser lyd direkte til brukerens ører.
projektor: Viser bilder og videoer på en større skjerm.
haptiske enheter: Gi fysisk tilbakemelding, som vibrasjon, til brukeren.
Braille -skjerm: Utgår tekst i blindeskrift for synshemmede brukere.
Plotter: Oppretter store tegninger og diagrammer.
Det er viktig å merke seg at noen enheter kan fungere som både inngangs- og utgangsenheter. For eksempel kan en berøringsskjerm brukes til å legge inn informasjon, men viser også utgangen. Tilsvarende kan et webkamera ta bilder og videoer (input), men også vise dem på skjermen (utdata).