Her er en oversikt over maskinvare som brukes til input og output, inkludert eksempler:
Inngangsenheter
* tastatur: Den vanligste inngangsenheten, som brukes til å legge inn tekst og kommandoer.
* mus: En pekeenhet som brukes til å velge og manipulere objekter på en skjerm.
* berøringsskjerm: En skjermoverflate som reagerer på berøring, og tillater direkte interaksjon.
* TrackPad: En berøringsfølsom overflate på bærbare datamaskiner, lik en mus.
* mikrofon: Fanger lyd for stemmeinngang, lydopptak eller videosamtaler.
* webkamera: Fanger opp video og stillbilder.
* skanner: Konverterer trykte dokumenter eller bilder til digitale data.
* spillkontrollere: Spesialiserte enheter for samhandling med spill, inkludert joysticks, knapper og utløsere.
* Digital Pen/Stylus: Brukes til å tegne, skrive eller gjøre valg på berøringsskjerm.
* strekkodeleser: Skanner strekkoder for å identifisere produkter eller annen informasjon.
* RFID -leser: Les informasjon fra radiofrekvensidentifikasjonsmerker.
* Biometriske skannere: Fang unike biologiske egenskaper som fingeravtrykk, ansiktsegenskaper eller iris skanninger for sikkerhet.
Utgangsenheter
* Monitor/Display: Visuelt presenterer informasjon i et grafisk eller tekstformat.
* skriver: Produserer trykte kopier av dokumenter eller bilder.
* høyttaler: Utganger lydsignaler.
* Hodetelefoner/ørepropper: Gi privat lydutgang.
* projektor: Viser bilder og videoer på en større skjerm.
* plotter: Skaper tegninger av høy kvalitet, storstilt tegninger eller diagrammer.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi fysisk tilbakemelding gjennom vibrasjoner eller taktile sensasjoner (f.eks. I spillkontrollere).
utover det grunnleggende
* Spesialisert inngang/utgang: Mange felt har spesifikk maskinvare:
* Vitenskapelige instrumenter: Samle data fra eksperimenter (f.eks. Teleskoper, mikroskop).
* Industrielt utstyr: Inngang fra sensorer, utgang til kontrollsystemer.
* Medisinsk utstyr: Inngang fra medisinske sensorer, output til å vise enheter.
Husk: Grensen mellom inngang og utgang kan uskarpe. For eksempel er en berøringsskjerm både en inngang og en utgangsenhet, ettersom den mottar berøringsinngang og viser visuell utgang.