Dette er litt av et triksspørsmål! Mange maskinvarekomponenter godtar data, men svaret avhenger av hva du mener med "godta":
Her er et sammenbrudd:
* Inngangsenheter: Disse er spesielt designet for å oversette data fra den virkelige verden til et format datamaskiner forstår. Eksempler inkluderer:
* tastatur: Godtar tastetrykk og konverterer dem til tekst.
* mus: Sporer bevegelse og klikk, og gir romlig inngang.
* mikrofon: Fanger lydbølger og konverterer dem til digital lyd.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter eller bilder til digitale data.
* webkamera: Fanger opp video og bilder for sanntid eller innspilte data.
* spillkontroller: Gir innspill for spillhandlinger.
* berøringsskjerm: Oppdager berøringsinngang og oversetter den til kommandoer.
* Lagringsenheter: Mens de ikke direkte aksepterer inndata fra den virkelige verden, lagrer disse enhetene data som tidligere var inndata. Eksempler inkluderer:
* harddisk: Lagrer operativsystemet, applikasjoner og brukerdata.
* Solid State Drive (SSD): Ligner på en harddisk, men raskere og mer holdbar.
* Ram: Har midlertidig data som CPU bruker aktivt.
* USB -stasjon: Bærbar lagring for overføring av data mellom enheter.
* Nettverksmaskinvare: Kobler datamaskiner til Internett og andre nettverk, og muliggjør dataoverføring. Eksempler inkluderer:
* Network Interface Card (NIC): Lar datamaskiner kommunisere over et nettverk.
* Modem: Konverterer digitale data til analoge signaler for overføring over telefonlinjer.
* ruter: Leder nettverkstrafikk og administrerer internettforbindelser.
* prosessor (CPU): Dette er hjernen til datamaskinen, som behandler data. Den "aksepterer" data fra RAM og andre kilder for å utføre beregninger og generere utdata.
Til slutt er maskinvaren som "aksepterer" data Enhver komponent som samhandler med informasjon fra omverdenen. ** Dette inkluderer ikke bare inndataenheter, men også lagrings- og nettverkskomponenter som muliggjør dataoverføring og behandling.