Før datagrafikk brukte vi en rekke metoder for å lage bilder, avhengig av formålet:
for kunst:
* Tradisjonelt maleri og tegning: Dette inkluderer oljemaleri, akvarell, trekull, blyant og mange andre teknikker.
* skulptur: Å lage tredimensjonal kunst ved bruk av materialer som stein, tre eller bronse.
* Fotografering: Fanger bilder ved hjelp av filmkameraer.
* Utskrift: Teknikker som tresnitt, etsninger, litografier og screenutskrift for å lage multipler av et bilde.
* film: Håndtegnet animasjon (som Disney-tegneserier) og live-action-filmer brukte fysiske rekvisitter, sett og kostymer.
for kommunikasjon:
* illustrasjoner og diagrammer: Trukket for hånd for å forklare konsepter eller gi visuell informasjon.
* kart: Laget med kartografiske teknikker og håndtegnede detaljer.
* Kart og grafer: Tegnet for hånd for å representere data visuelt.
* Typografisk design: Bruke fysiske skrifttyper (bokstaver) og utskriftspresser for å lage tekst.
for underholdning:
* sceneproduksjoner: Live forestillinger med forseggjorte sett, kostymer og spesialeffekter.
* marionetter og dukker: Animerte figurer brukt i forestillinger.
* Magic Lantern viser: Projisere bilder på en skjerm ved hjelp av en lykt og lysbilder.
Det er viktig å huske at selv med disse metodene var det alltid innovative kunstnere og ingeniører som presset grensene for hva som var mulig.
eksempler:
* Georges Méliès: En fransk filmskaper kjent for sin innovative bruk av spesialeffekter på begynnelsen av 1900 -tallet.
* Walt Disney: Pioner for bruken av animasjonsteknikker for å fortelle historier.
* Bauhaus: En tysk kunstskole kjent for sine innflytelsesrike designprinsipper, inkludert bruk av typografi og geometriske former.
Mens datagrafikk har revolusjonert visuell skapelse, la teknikkene som ble brukt før dem grunnlaget for vår moderne verden av digitale bilder.