En datamaskin trenger programvare av samme grunn som du trenger instruksjoner for å bygge et hus:
for å fortelle det hva du skal gjøre.
Her er et sammenbrudd:
* Maskinvare: De fysiske delene av en datamaskin (som hovedkort, CPU, minne osv.) Er som bygningsmaterialene i et hus. De er i stand til å utføre grunnleggende funksjoner, men de vet ikke hva de skal gjøre på egen hånd.
* programvare: Instruksjonene som forteller maskinvaren hva de skal gjøre. Disse instruksjonene er som tegningene for huset, og styrer maskinvaren gjennom en serie handlinger for å utføre en oppgave.
Tenk på disse eksemplene:
* å skrive et dokument: Du trenger tekstbehandlingsprogramvare (som Microsoft Word) for å fortelle datamaskinen hvordan du viser bokstavene du skriver på skjermen og lagrer dem i en fil.
* Å spille et videospill: Spillprogramvaren gir instruksjonene for hvordan spillverden vises, hvordan karakteren din beveger seg og hvordan spillet reagerer på handlingene dine.
* Bla gjennom Internett: En nettleserprogramvare (som Chrome eller Firefox) tolker koden til websider og lar deg samhandle med nettsteder.
* operativsystem: Selv grunnleggende oppgaver som å starte opp datamaskinen, administrere filer og kjøreprogrammer krever instruksjoner fra et operativsystem (som Windows, MacOS eller Linux).
I hovedsak er programvare broen mellom brukeren og maskinvaren. Det lar oss samhandle med datamaskinen og utføre spesifikke oppgaver ved å gi maskinvaren de nødvendige instruksjonene. Uten programvare ville en datamaskin være ubrukelig, akkurat som en haug med murstein uten blåkopi.