Mozilla har kommet med en testutgave av Firefox 33 som er ment for utviklere som ønsker å eksperimentere med virtuelle virkelighet (VR) på weben. Mozilla er blant aktørene som bidrar til stadig å gi webplattformen nye muligheter, og nå som VR på nytt har begynt å vekke interesse, så er det nok naturlig at også webplattformen tilbyr støtte for slike muligheter.
I et blogginnlegg skriver Mozillas Vladimir Vukićević at de første skrittene på vei mot dette er å bygge inn støtte for VR-briller som Oculus Rift og ulike inndataenheter – Leap Motion, PrioVR og Sixense Stem er dem som nevnes. Støtte for blant annet smartmobilbaserte løsninger som Google Cardboard planlegges også.
I testversjonene som er tilgjengelige nå, skal det være mulig for webutviklere å legge til VR-interaktivitet til webapplikasjoner og -innhold.
Dette inkluderer mulighet for å gjengi Canvas-basert (2D og WebGL), 3D-video og DOM-basert innhold, samt kombinasjoner av dette, gjennom ut-enheter med VR-støtte. I tillegg er det mulig å motta data fra posisjons- og retningssensorer.
En utgangspunkt for WebVR, som den kommende teknologien kalles av blant annet Google-ansatte Brandon Jones, er at den ikke skal måtte vite nøyaktig hva slags ut-enhet med VR-støtte som brukes, bortsett fra at en slik enhet er til stede og at den har visse, standardiserte rendering-egenskaper.
På dette tidspunktet er det altfor tidlig å si om Mozilla vil få med seg de andre nettleserleverandørene. Men nevnte Jones skriver i et gruppeinnlegg at han samarbeider med Vukićević om å levere kompatible programmeringsgrensesnitt (API-er) til både Firefox og Chrome. Men det er ikke vedtatt at støtte for «WebVR» skal implementeres i Blink-motoren til Chrome, og dermed også bli tilgjengelig i Opera.
Leave a Reply