Nå er Internet Explorer klar for spill

Støtten for 3D-grafikkteknologien WebGL i nettlesere har på kort tid gjort weben til et langt mer aktuelt og relativt plattformuavhengig utgangspunkt for avanserte spill. Google og ikke minst Mozilla har bidratt sterkt til utviklingen av løsninger som ytelsestapet bruken av en nettleser faktisk medfører, har blitt kraftig redusert. Utviklingen er gjort i samarbeid med blant annet Unity Technologies og Epic Games.

I går ble det klart at også Microsoft vil være med på denne «leken». I samarbeid med Ubisoft presenterte selskapet en demoscene fra spillet «Assassin’s Creed’s Pirates» i nettleserversjon. Den fungerer tilsynelatende fint i alle Windows nettlesere med WebGL-støtte og er basert på JavaScript-biblioteket Babylon.js, som omtales av Microsoft som en åpen kildekodebasert 3D-motor. Det er Microsoft-ansatte David Catuhe som er hovedmannen bak prosjektet, som er utgitt med Apache License Version 2.0. Babylon.js skal gjøre det mulig å bygge inn slik som kollisjonsdetektering, fysiske egenskaper, belysning, kameravinkler, teksturer og effekter med et minimum av koding.

Babylon.js støtter også import av scener skapt med åpen kildekode-verktøyet Blender.

De samme teknologiene kan brukes også til å lage webbaserte apper til både Windows 8 og mobilplattformer. Bruksområdet er heller ikke begrenset til spill. Microsoft mener at de samme løsningene kan brukes av bedrifter for blant annet visualisering av data på tvers av enheter, uten at det kreves noen annen programvare enn en moderne nettleser.

Spesifikt nevner Microsoft at arkitekter med denne teknologien kan vise fram sine bygningsplaner med gjennomgang i 3D direkte i en nesten hvilken som helst nettleser.

Nevnte Babylon.js har forøvrig også innebygd støtte for «virtuell virkelighet»-brillene Oculus Rift, men dette avhenger av at man bruker Internet Explorer 11 og installerer noen spesifikke drivere.

Leave a Reply

Your email address will not be published.