Den neste versjonen av Google Chrome, det vil si Chrome 32, skal leveres med flere nye utviklerverktøy som skal gjøre det enklere å utvikle både vanlige webapplikasjoner og webbaserte applikasjoner som installeres og kjøres på Android-smartmobiler.
Selv om det finnes emulatorer for å gjengi mobilopplevelsen på en pc-skjerm, får man like vel ikke en virkelig føling med de begrensningene som tross alt finnes på mobilen. Dette inkluderer blant annet ytelsen, noe som har stor betydning for opplevelsen av mer krevende applikasjoner.
Med pc-utgavene av Chrome og en del tilleggsprogramvare har det en stund vært mulig med fjern-debugging av Chrome for Android. Med Chrome 32 blir alt dette innebygd. Ved hjelp av et nytt valg på utviklermenyen (chrome://inspect) vil man kunne be Chrome oppdage Chrome-instanser på Android-enheter som også har Chrome installert. Man kan da se hvilke sider som er åpne i fanene på Chrome for Android og bruke utviklerverktøyene i pc-utgaven av Chrome til debugging av det som foregår på den mobile enheten.
Helt nytt i Chrome 32 er derimot muligheten til både å se innholdet som vises i mobilutgaven av Chrome på pc-skjermen, men også å kunne fjernstyre mobilnettleseren fra denne «screencasten». Dermed kan man redusere behovet for å ta opp mobilen og teste ut tingene der. Funksjonalitet som «Inspect Element» fungerer også.
Muligheten til å benytte det samme i forbindelse med webbaserte Android-applikasjoner er begrenset til Android 4.4 og nyere. Årsaken til dette er at WebView-komponenten, som applikasjonene bygger på, ikke har vært basert på Chrome før i denne utgaven av operativsystemet.
I videoen nedenfor demonstreres denne fjerndebuggingen, sammen med blant annet en mobilemulator som også kommer i Chrome. Denne omfatter også enheter med andre operativsystemer enn Android.
Chrome Apps for Android og iOS
En annen interessant utvikling er et Google-tilknyttet prosjekt som The Next Web har snublet over. Det dreier seg om en løsning for å gjøre det enkelt å gjøre om Chrome Apps – altså webapplikasjoner som er pakket og tilbys via Chrome Web Store – til webbaserte, installerte applikasjoner som kan kjøres på Android eller iOS, altså mobilplattformene hvor Chrome tilbys. Det hele kalles foreløpig for Mobile Chrome Apps. Bak prosjektet finner man Michal Mocny, en programvareutvikler i Google.
Chrome Apps kan kreve tilgang til en del funksjonalitet som ikke tilbys i alle nettlesere, for eksempel av WebView-komponentene i Android og iOS. Derfor er Apache Condova og en teknikk som kalles for polyfill sentrale i Mobile Chrome Apps-løsningene. Med Cordova på en smartmobil får man JavaScript-baserte programmeringsgrensesnitt (API) til funksjonalitet som i alle fall foreløpig ikke støttes direkte av alle nettlesere, slik som akselerometer og kamera.
Polyfill er et uttrykk som i blant brukes om det å tilby et API ved å bruke for eksempel JavaScript, dersom nettleseren ennå ikke har innebygd støtte for dette API-et.
Foreløpig vil ikke Google noe om Mobile Chrome Apps, men ifølge The Next Web sier andre kilder at det kan komme en kunngjøring om det hele i januar. Foreløpig er ikke løsningene tilstrekkelig klare til allmenn bruk, men de kan allerede testes. Mocny presenterte dessuten det hele under et foredrag i oktober. Dette kan sees nedenfor.
Selve konverteringsprosessen er i utgangspunktet enkel å utføre, men det må nok en del mer manuell tilpasning til for at applikasjonene skal gi en god opplevelse på mobilskjermer.
Leave a Reply