Mens dagens dataspill gjerne krever mer og mer lagringsplass, er det noen som går motsatt vei. Dette gjelder ikke minst Olivier «Baudsurfer/RSi» Poudade, som denne uken kunngjorde at han har lagd et sjakkspill som i en kjørbar fil ikke er større enn 487 bytes. BootChess, som spillet kalles, er skrevet i assembler og kan kjøres på i de fleste operativsystemer for x86-maskinvare.
Dette skal etter alt å dømme være ny rekord. Den forrige bredt anerkjente rekorden skal ha vært sjakkspillet 1K ZX Chess, som ble omtalt i Your Computer Mazine i februar 1983. En digital kopi av bladet finnes nedenfor.
Det er dog noe vanskelig å finne sammenlignbare tall. I Your Computer Mazine-artikkelen nedenfor, som er skrevet av utvikleren selv, David Horne, oppgis det 672 bytes. Selv om det er litt uklart, gjengir dette trolig hvor mye minne spillet krever. Det er i alle fall slik det forklares i Wikipedia-artikkelen. Det kan godt stemme, for spillet ble laget for datamaskinen Sinclair ZX81, som originalt ikke ble levert med mer enn 1 kilobyte med RAM. Dette kunne dog utvides til 64 kilobytes.
Nå skal man være ganske åpen til sinns for å kalle BootChess for virkelig sjakk. Det er i alle fall et sjakkspill med betydelige begrensninger. Horne omtaler dette i detalj i dokumentasjonen til spillet, som heller ikke er særlig attraktivt å se på. Det hele består av 10 x 9 bokstaver og tall. Men det fungerer, så lenge man ser bort fra trekk som rokade og en passant.
I spillet spiller man mot datamaskinen, som har en viss, men svært begrenset «kunstig intelligens». Blant annet vil den innebygde motstanderen alltid åpne på samme måte. På grunn av plassmangelen er heller ikke den vanlige Minimax-algoritmen implementert.
Det finnes derfor langt mer underholdende datasjakkspill. BootChess er likevel imponerende på sin egen måte.
Leave a Reply