Det er ikke noe dramatisk nytt at en god del artister er misfornøyd med strømmetjenester for musikk, da utbetalingene fra disse ikke alltid svarer til artistenes forventninger.
En ny rapport fra Frankrike (via MBW)beviser imidlertid det mange har regnet med – strømmetjenester betaler ut hyggelige penger, men det er plateselskapene som beholder mesteparten av disse, ikke artistene selv.
Det er revisorselskapet Ernst & Young sammen med bransjeorganet SNEP i Frankrike som har sett på tallene.
Tatt i betraktning at man gjerne betaler rundt 9,99 euro i måneden for tjenester som Spotify (eller Deezer, som er populært i Frankrike), blir inntektene av disse pengene fordelt som følger: 45,6 prosent går til plateselskapene, 20,8 prosent til avspillingsplattformen, 16,7 prosent til skatt, 10 prosent til de som har skrevet og publisert låten, og 6,8 prosent til artistene.
Selve utbetalingene fra tjenestene, etter skatt og deres egne inntekter, er enda mer dramatisk fordelt til fordel for plateselskapene. Hele 73,1 prosent av pengene går til storselskapene, mens 16 prosent går til komponistene. 10,9 prosent går til de som fremfører musikken.
Når det er sagt, SNEP representerer plateselskapene, og forteller at 95 prosent av disse nesten 75 prosent investeres tilbake i artistene. Det er snakk om utgifter for musikkproduksjon, distribusjon, markedsføring og lignende. Man kan selvsagt spørre seg hvor mye logistikk det krever å laste opp sanger til strømmetjenester.
Leave a Reply