Noe av det første du må gjøre når du skal spille World of warcraft, er å velge hvordan spillkarakteren din skal se ut. Du kan velge kjønn, rase, klær og generelt justere på det fysiske utseendet.
Er du en kvinnelig spiller, viser det seg at ved å velge en pen, kvinnelig karakter, får du enklere hjelp fra mannlige spillere.
Velger du derimot en mannlig avatar eller en mindre konvensjonelt pen kvinnelig avatar, må du klare deg selv. Det viser en ny studie publisert i Journal of Broadcasting and electronic media.
For menn er det derimot ikke så farlig hva slags avatar du velger.
Ba om hjelp
– Det har ikke noe å si om du har en stygg avatar eller ikke – er du en mann får du omtrent like mye hjelp uansett, sier Franklin Waddell, én av forskerne bak studien, i en pressemelding.
– Er du derimot en kvinne og bruker en lite attraktiv avatar, får du langt mindre hjelp, fortsetter han.
Forskeren brukte seks ulike avatarer med ulikt utseende og oppsøkte andre spillere med et spørsmål om hjelp. Forespørselen kunne være liten, som å spørre om retninger, eller den kunne være større, som å spørre om spilleren kunne følge forskeren til et bestemt sted. Deretter studerte de forskjellen på reaksjonene til de ulike avatarene.
Til sammen kartla de reaksjoner de fikk fra 2300 spillere.
Kristine Ask, universitetslektor ved NTNU har selv forsket på online dataspill som World of warcraft. Hun synes resultatet fra den nye studien er spennende.
– Det at folk gjerne liker å lage pene avatarer er helt klart. Man ser tydelig i spill som World of warcraft at konvensjonelt attraktive avatarer er foretrukket, sier hun til forskning.no.
Veksling av kjønn
Kvinner som velger mannlige avatarer, ble ikke godt mottatt. Det hadde derimot lite å si for mannlige spillere om valgte seg kvinnelige avatarer.
Kristine Ask forteller at det er mer etablert og akseptert at mannlige spillere spiller med kvinnelige avatarer.
– Tidligere har forskning foreslått at dette er en måte å leke med identitet på, men noen liker bare kvinnelige karakterer fordi de er penere å se på.
Ask har forsket på hvordan kvinnelige spillere bruker mannlige avatarer for å skjule identiteten sin.
– Jeg så at omtrent halvparten av de kvinnelige spillerne hadde skjult identiteten sin for å unngå trakassering og seksualisert oppmerksomhet, sier hun.
– Det er virkelig en tap-tap-situasjon for kvinner i online-situasjoner, sier Frankling Waddell i pressemeldingen.
Bør minke avatar-utvalget
Waddell og hans kollegaer foreslår at i stedet for å utvide muligheten til å skreddersy avatarer, burde man innskrenke den.
Ask er usikker på om det vil ha noe for seg, men hun mener at de hadde vært fint å utvikle mindre seksualiserte avatarer til spillene.
– Vi kan heller få et større mangfold, i stedet for at alle karakterer blir til Barbie eller Hulken. Hvorfor kan vi ikke spille med en vaskebjørn som kan karate? Det finnes mange variasjoner der ute som ikke er seksualiserte, men som fortsatt kan være like tøffe, sier Ask til forsknin.no.
Referanse:
Waddell, F. og Ivory, J. It’s Not Easy Trying to be One of the Guys: The Effect of Avatar Attractiveness, Avatar Sex, and User Sex on the Success of Help-Seeking Requests in an Online Game (2015) Journal of Broadcasting & Electronic Media. Oppsummering.
Leave a Reply